Kwas foliowy

0
158

Kiedy słyszymy ,,kwas foliowy„, od razu na myśl przychodzi nam kobieta w ciąży. Z jednej strony jest to bardzo słusznie, bowiem suplementacja kwasem foliowym u ciężarnych jest niezwykle istotna. Z drugiej strony wiele z nas nie wie, jak ważne jest przyjmowanie tego specyfiku podczas planowania dziecka.

Zdrowie  Kwas foliowy

Kwas foliowy w planowaniu ciąży

Suplementacja kwasem foliowym w planowaniu ciąży jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju dziecka i czerpaniu korzyści przez matkę.

Jeżeli jesteś w ciąży i do tej pory nie przyjmowałaś kwasu foliowego, nie wpadaj w panikę 🙂 Przejdź do ostatniego akapitu tego wpisu i po jego lekturze zacznij czytać od nowa 🙂 🙂 🙂

Zdrowie  Kwas foliowy

Kwas foliowy jest związkiem organicznym należącym do grupy witamin B. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Udowodniono naukowo, że korzystnie wpływa na kobiety planujące ciążę, poprzez przyczynianie się do prawidłowego procesu tworzenia krwi, przygotowywania macicy, formowania łożyska, czy wzrostu tkanek. Przygotowuje więc organizm do ciąży a w późniejszym czasie wpływa bezpośrednio na dziecko.

Kwas foliowy dla kobiet w ciąży

Dlaczego lekarze zalecają przyjmowanie kwasu foliowego w ciąży? Przede wszystkim ze względu na zbawienny wpływ specyfiku na rozwój dziecka.

Przyjmowanie kwasu foliowego w pierwszych tygodniach ciąży zmniejsza o 70% ryzyko nieprawidłowego tworzenia się (oraz zamykania) cewy nerwowej. Niedobór tego związku organicznego może przyczynić się do urodzenia dziecka z przepukliną głowy, rozszczepem kręgosłupa, czy nawet bezmózgowiem.

Kwas foliowy w diecie

W standardowej diecie, dziennie przyjmujemy około 50% zapotrzebowania na kwas foliowy. O ile do codziennego funkcjonowania nie jest nam konieczna większa jego ilość, o tyle kiedy zaczynamy myśleć o dziecku, warto przyjrzeć się produktom, w których znajdziemy naturalnie występujący kwas foliowy.  Źródłami kwasu foliowego w jedzeniu są:

  • szpinak
  • brokuły
  • szparagi
  • sok pomarańczowy
  • pomarańcze

Zdrowie  Kwas foliowy

Poza przyswajaniem kwasu z pożywienia, warto zadbać o suplementację farmaceutyczną. Najlepiej taką decyzję podjąć po konsultacji z lekarzem. Co prawda niemożliwe jest przedawkowanie kwasu foliowego, lecz przyjmowanie zbyt dużych jego ilości może powodować bardzo nieprzyjemne skutki uboczne.

Nie brałam kwasu foliowego a jestem w ciąży!

Jeżeli nie miałaś okazji brać kwasu foliowego przed zajściem w ciążę, nie zadręczaj się! Porozmawiaj z lekarzem lub farmaceutą o tym, jaka suplementacja będzie dla Ciebie obecnie najlepsza 🙂

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSamodzielna nauka
Następny artykułBunt dwulatka

Z wykształcenia jestem lekarzem pediatrą w trakcie specjalizacji. Z zamiłowania natomiast dumną mama dwóch synów – Tymoteusza i Makarego. Mam 34 lata, wspaniałego męża i… życiową misję (mówię to szeptem, żeby nie zapeszyć!). Staram się przemycić do sieci nie tylko wiedzę z zakresu zdrowia matki i dziecka, ale przede wszystkim wartościowe informacje dotyczące odpowiedzialnego rodzicielstwa :)