Nudności w ciąży – skuteczne metody na nudności w ciąży

0
112

Nudności są jednym z pierwszych objawów wczesnej ciąży. Występują co najmniej u 50% kobiet. Nazywane są często nudnościami (mdłościami) porannymi, choć w rzeczywistości mogą się pojawić o każdej porze dnia. Mdłości, a nawet uporczywe i nieprzyjemne wymioty w I trymestrze ciąży są objawem absolutnie prawidłowym. Ciąża  Nudności w ciąży - skuteczne metody na nudności w ciąży Wynikają bowiem z tego, że w organizmie ciężarnej rośnie stężenie niektórych hormonów wytwarzanych przez kosmówkę i jajniki. Na szczęście dolegliwości te mijają samoistnie gdzieś około 12. – 14. tygodnia ciąży.

Skuteczne metody na nudności w ciąży

Na różne kobiety mogą działać różne metody na nudności w ciąży. Czasami wystarczy zastosować kilka z nich, a czasami wszystkie. Wiele kobiet czuje wyraźną ulgę już po ich jednorazowym zastosowaniu, inne – dopiero po 2 – 3 dniach. Oto kilka skutecznych metod:

  • Po przebudzeniu trzeba poleżeć spokojnie w łóżku 15 – 20 minut – bez gwałtownego „zrywania się”. Można wypić filiżankę herbaty (jeśli jest ktoś, kto ją przygotuje i poda) lub szklankę wody mineralnej – najlepiej w pozycji półleżącej. Można także zjeść jakąś lekką przekąskę w rodzaju suszonych owoców, sucharka, płatków migdałowych lub zwykłą bułkę.
  • Należy unikać tłustych potraw, a szczególnie smażonych w głębokim tłuszczu oraz tych, które są pikantnie przyprawione.Ciąża  Nudności w ciąży - skuteczne metody na nudności w ciąży
  • Trzeba jeść często (co 2 godziny) ale mało, tak by się nie przejadać. Nie wolno jednak dopuścić do pojawienia się uczucia głodu – spadek poziom cukru we krwi sprzyja bowiem mdłościom. Na wszelki wypadek warto mieć przy sobie lekkie przekąski, np. suszone owoce. Jeśli pojawią się zachcianki – warto sobie pofolgować, bo prawdopodobnie organizm w ten sposób dopomina się brakujących mu składników.
  • Najlepiej unikać też widoku, zapachu i smaku tego jedzenia, które zwykle wywołuje mdłości.
  • Dobrze jest przekąsić coś przed snem – chodzi o to, by nie budzić się z ssaniem w żołądku. Ale nie wolno się objadać. Wystarczy więc np. zjeść kawałek chrupkiego pieczywa popijając jogurtem, kakao lub herbatą. Ostatecznie może być gazowana woda mineralna, ale trzeb a pamiętać, że powoduje zgagę.
  • Składniki codziennej diety powinny zawierać witaminę B6, która znajduje się w produktach zbożowych, ziemniakach, kiełkach pszenicy, w chudym mięsie, tuńczyku i bananach.
  • Zbliżające się mdłości można spróbować zatrzymać przegryzając powoli herbatnika lub jakiś owoc, np. jabłko. Czasami pomaga też powolne sączenie zimnej (nie lodowatej!) gazowanej wody mineralnej, która niestety może spowodować wystąpienie zgagi, podobnie jak inne napoje gazowane.
  • Jeśli chwilowo zmniejszył się apetyt – nic złego dziecku się nie stanie pod warunkiem, że nie dojdzie do odwodnienia organizmu matki. Szczególnie, gdy nudnościom i zmniejszonemu apetytowi towarzyszą wymioty. Dlatego koniecznie trzeba  sporo pić – może być herbata, herbatka z miętą, rumiankowa lub melisa. A może być po prostu woda lub rozrzedzony kisiel – zależy od upodobań ciężarnej.Ciąża  Nudności w ciąży - skuteczne metody na nudności w ciąży
  • Naturalny imbir jest znakomitym sprzymierzeńcem w walce z nudnościami w czasie ciąży. Można z niego zrobić herbatkę (plasterek świeżego imbiru zalać wrzątkiem i trzymać pod przykryciem 10 minut – można dosłodzić miodem lub np. ciemnym cukrem), stosować jako przyprawę, np. do sałatek (starty na tarce świeży korzeń imbiru) lub dodawać np. do zup (wrzucać tuż przed zakończeniem gotowania).
  • Dobrze jest często myć zęby, by „zabić” charakterystyczny smak w ustach, wywołujący u wielu kobiet nudności. Zamiast tego można np. żuć bez cukrową gumę do żucia.
  • Unikać należy przebywania w pomieszczeniach zadymionych dymem z papierosów (nie mówiąc już o unikaniu palenia papierosów!) – dym sprzyja wymiotom.
  • Zakładane ubrania nie powinny obciskać brzucha, by można było swobodnie oddychać i nie odczuwać ucisku na żołądek i przeponę. Powinny także chronić przed gwałtowną zmianą temperatury. Najlepiej więc ubierać się „na cebulkę”.
  • Pomieszczenia, w których się przebywa powinny być często wietrzone, szczególnie przed snem, najlepiej jednak spać przy uchylonym oknie. Kiedy na dworze jest zimno i nie da się spać przy uchylonym oknie – trzeba pokój wietrzyć co najmniej przez 20 minut przed pójściem spać. W zimie temperatura w pomieszczeniu nie powinna przekraczać 20°C.Ciąża  Nudności w ciąży - skuteczne metody na nudności w ciąży
  • Należy unikać stresujących sytuacji i zmęczenia – one także mogą być powodem nudności lub nasilać je. Bardzo pomaga ułożenie się z nogami lekko uniesionymi do góry i zrobienie sobie przerwy w codziennych obowiązkach. Zawsze przecież można poprosić bliskich o pomoc …

Przyda się „zestaw awaryjny”

Ponieważ nudności mogą „dopaść” kobietę praktycznie w każdym miejscu, to dobrym pomysłem jest przygotowanie sobie „zestawu awaryjnego”, który w jakimś stopniu uchroni przed krępującą sytuacją, np. w miejscu publicznym. W składzie „zestawu” powinny się znaleźć:

  • woreczki foliowe
  • butelka z wodą
  • chusteczki higieniczne
  • wilgotne chusteczki odświeżające
  • miętowa guma do żucia lub dropsy dla odświeżenia oddechu
  • w miejscu pracy przyda się też szczoteczka do zębów i pasta, termofor z ciepłą wodą (można go przyłożyć do brzucha) oraz zapasowa bluzka („na wszelki wypadek” 🙂 )