Otyłość – jak walczyć z otyłością u dzieci?

2
139

Otyłość jest chorobą. Trzeba więc ją leczyć, a najlepiej zapobiegać. Szczególnie gdy dotyczy dzieci. Tym bardziej, że sami rodzice mogą odegrać kluczową rolę odpowiednio postępując z dzieckiem.

Walkę o prawidłową wagę ciała dziecka trzeba zacząć już w czasie ciąży

Naukowcy odkryli, że metabolizm dziecka kształtuje się w czasie jego życia płodowego i niemowlęctwa. Zdrowie  Otyłość - jak walczyć z otyłością u dzieci?Dlatego tak ważne jest, by kobieta w okresie ciąży prowadziła zdrowy tryb życia zwracając szczególną uwagę na prawidłowe odżywianie. Jest to istotne, bo np. zbyt duży przyrost masy ciała kobiety w czasie ciąży ma zwykle wpływ na wagę noworodka. Otyłości w późniejszych latach dziecka sprzyja bowiem zarówno zbyt niska waga urodzeniowa (poniżej 2,5 kg) jak i zbyt wysoka (powyżej 4 kg).

Karmienie piersią sprzyja prawidłowemu rozwojowi wagi niemowlaka

Karmienie piersią jest najzdrowszym sposobem karmienia niemowlaka. Mleko matki ma cudowne właściwości – zaspokaja głód i pragnienie dziecka, dostarcza mu również wszystkich składników odżywczych potrzebnych dla prawidłowego rozwoju.

Także w kontekście problemu otyłości u dzieci można wskazać tę właściwość mleka matki, która zmniejsza ryzyko jej wystąpienie aż o 20 – 25% w stosunku do dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym. Mowa tu o białku, którego nadmiar zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości w następnych latach życia. Okazuje się (a stwierdzili to tym razem europejscy, a nie amerykańscy naukowcy 🙂 ), że w mleku matki jest mniej białka niż w mieszankach mleka modyfikowanego. Dzięki temu ilość tkanki tłuszczowej, która tworzy się przy udziale białka, jest mniejsza.

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, to podstawa!

Aby nie dopuścić do wystąpienia otyłości lub nadwagi u dziecka już od najmłodszych lat trzeba je uczyć prawidłowych nawyków żywieniowych. Oto podstawowe wskazówki:

  • dziecka nie wolno zmuszać do jedzenia (warto wiedzieć, że odpowiednia ilości snu ma wpływ na apetyt dziecka – jeżeli sen będzie zbyt krótko trwał, apetyt rośnie!)
  • dziecka nie wolno przekarmiać
  • dziecko powinno jeść 5 – 6 posiłków w ciągu dnia
  • dziecko powinno jeść regularnie, mniej więcej każdego dnia o tej samej godzinie
  • dziecko powinno być jak najwcześniej przyzwyczajane do smaku warzyw
  • dziecko nie powinno podjadać między posiłkami batoników, ciastek, pączków, drożdżówek, chipsów itp. niezdrowych „przekąsek”Zdrowie  Otyłość - jak walczyć z otyłością u dzieci?
  • zamiast nich można mu podawać świeże lub pieczone owoce, pestki nasion, orzechy, jogurty naturalne
  • zamiast słodzonych soków powinny pić niegazowaną lub przegotowaną wodę, ewentualnie soki świeżo wyciśnięte
  • maksymalnie trzeba ograniczyć w kuchni stosowanie soli i cukru
  • maksymalnie trzeba zróżnicować i uatrakcyjnić posiłki, by dziecko z przyjemnością i ciekawością do nich zasiadało
  • maksymalnie trzeba ograniczyć (albo wcale z nich nie korzystać!) wyjścia do restauracji typu fast food

I jeszcze jedna uwaga – dziecko (szczególnie to małe) bierze przykład z rodziców! Więc jeśli rodzice chcą u swojego dziecka/swoich dzieci kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe, to sami muszą takie mieć!

Aktywność fizyczna powinna być stałym punktem każdego dnia!

Aby dziecko było zdrowe i sprawne fizycznie musi się dużo ruszać. Właściwie nie jest specjalnie ważna forma tej aktywności. Jeśli dziecko lubi jeździć na rowerze – niech jeździ na rowerze. Jeśli woli wrotki albo grę w piłkę – świetnie!Zdrowie  Otyłość - jak walczyć z otyłością u dzieci?Najważniejsze, by spędzało dużo czasu na świeżym powietrzu. Najlepiej z rówieśnikami, by przy okazji nawiązywało przyjaźnie i uczyło się życia w grupie.

I znowu konieczna uwaga – im bardziej aktywni fizycznie rodzice, tym łatwiej do takiej aktywności przekonać dziecko!

Czas spędzany przed telewizorem lub komputerem powinien być limitowany

Spędzanie czasu przed telewizorem lub komputerem sprzyja otyłości (i wadom kręgosłupa, wzroku, itd.). Wiadomo, że dzieciom trudno zaakceptować ograniczenia czasu, który mogą spędzić korzystając z tych urządzeń. Ale można przy odrobinie dobrej woli, wysiłku i chęci zaproponować coś w zamian, np. wspólnie spędzony czas na wycieczce rowerowej, spacerze w parku, czy pływaniu na basenie. Dziecko z całą pewnością będzie się cieszyło na wspólnie spędzony czas z rodzicami.

Dzieci w wieku szkolnym nie wolno zwalniać z lekcji WF!

Bardzo często rodzice zwalniają swoje pociechy z lekcji WF – to ogromny błąd! Jako przyczyny podają np. alergie, problemy ortopedyczne itd. Same dzieci korzystają z ulubionego tłumaczenia „Zapomniałem/łam stroju”. Niestety to kolejny powód otyłości u dzieci – brak ruchu w szkole i w domu w czasie wolnym od nauki.

Leczenie otyłości u dzieci

Dziecka nie wolno odchudzać w potocznym tego słowa znaczeniu. Oczywiście trzeba doprowadzić do zmniejszenia wagi jego ciała, ale powinno się to odbywać pod baczną opieką lekarza pediatry lub dietetyka. Można także udać się do poradni chorób metabolicznych.

Najważniejsze będzie określenie stopnia otyłości u dziecka i ustalenie odpowiedniej diety. Oprócz tego rodzice otrzymają wskazówki dotyczące zmiany trybu życia np. na bardziej aktywny. Leczenia farmakologicznego zwykle się nie stosuje.