Prawidłowo zbilansowana dieta wegańska i wegetariańska jest całkowicie bezpieczna dla ciężarnych. Najważniejsze w tym przypadku jest stwierdzenie ,,prawidłowo zbilansowana”.

Polecamy Zdrowie  Weganizm i wegetarianizm w ciąży

Część przyszłych mam bowiem nie wie, że niektóre przepisy kuchni wegetariańskiej i wegańskiej w żaden sposób nie zaspokajają potrzeb żywieniowych ani mamy, ani dziecka, co może wiązać się z niebezpiecznymi powikłaniami w przyszłości. Wystarczy jednak kilka zmian w codziennym żywieniu, by ciąża i dieta roślinna mogły swobodnie współgrać i nie wchodzić sobie w drogę 🙂

Jedz mięso, bo dziecko będzie chore!

Do niedawna uważano, że jedzenie mięsa w ciąży jest obowiązkiem i każde odstępstwo od tej reguły traktowane było jako istna nieodpowiedzialność matki.

Polecamy Zdrowie  Weganizm i wegetarianizm w ciąży

Na szczęście czasy się zmieniły, a kolejne badania dowodzą, że dobrze dopasowana dieta roślinna w żaden sposób nie koliduje z ciążą. Co więcej – ciężarne odpowiednio korzystające z diet roślinnych, często mają lepsze wyniki badań, niż mięsożerczynie 🙂

Niedobory

Nie jest tajemnicą, że największą pułapką dla wegetarianek/weganek, jest możliwość wystąpienia niedoborów witamin i minerałów. Dzieje się tak ze względu na mniejszą ich zawartość w daniach roślinnych, niż w posiłkach mięsnych.

Innymi słowy – żeby dostarczyć organizmowi danego składnika, należy zjeść kilka potraw roślinnych, podczas gry osoby jedzące mięso niedobory uzupełnią już jedną potrawą mięsną.

Polecamy Zdrowie  Weganizm i wegetarianizm w ciąży

Stosując diety roślinne, należy zwracać szczególną uwagę na niedobory żelaza, wapnia, oraz jodu. Zbyt mała ilość tych składników może spowodować pogorszenie wyników badań, a tym samym przysporzyć przyszłej mamie komplikacji.

Jedząc produkty bogate w kwasy DHA, Witaminy B12, czy D można swobodnie zapanować nad niedoborami i ustrzec się przed czyhającymi niebezpieczeństwami w postaci anemii, czy innych niedoborów mineralnych.

Suplementacja

Niezależnie od tego, jak dobrze zbilansowana jest dieta przyszłej mamy, ciężarna-weganka/wegetarianka, powinna skonsultować z lekarzem prowadzącym stosowanie suplementów w celu zapewnienia sobie i dziecku najlepszej dawki wspomnianych substancji.

Chcąc w pełni polegać na naturze, należy skonsultować się z dietetykiem, który w prawidłowy i zdrowy sposób dobierze składniki posiłków do potrzeb przyszłej mamy, mając przy okazji oko na jej wyniki badań i ewentualne wahania minerałów we krwi 🙂

Polecamy Zdrowie  Weganizm i wegetarianizm w ciąży

Podsumowanie

Dieta roślinna w ciąży jest zupełnie bezpieczna, pod warunkiem przestrzegania kilku zasad:

  • regularnych badań
  • kontroli lekarskiej i dietetycznej
  • zbilansowanej diety
  • farmakologicznej, bądź naturalnej suplementacji witamin i minerałów

Prawda, że proste? 🙂