Zdrowe przekąski dla ucznia – 5 propozycji

0
83
Naukowcy jednoznacznie stwierdzają (i alarmują!), że z roku na rok przybywa w Polsce (choć i w innych krajach europejskich również) dzieci z nadwagą i otyłością. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest niewłaściwe żywienie dzieci od najmłodszych lat, a nawet miesięcy ich życia. Im starsze, tym trudniej kontrolować jego nawyki żywieniowe, bo wiele czasu spędza poza domem, bez obecności rodziców. Szczególnie, że często otrzymują od rodziców tzw. „kieszonkowe”, którym mogą dowolnie zarządzać. W sklepikach szkolnych, mimo zmiany przepisów, królowały w ubiegłym roku szkolnym chipsy, kolorowe żelki i paluszki. Były więc w zasięgu ręki każdego ucznia, który dysponował odpowiednią gotówką. Aby w nowym roku szkolnym 2017/2018 nie było podobnie, warto wyposażyć swoje dzieckoucznia w smaczne, ale zdrowe przekąski, które będą alternatywą dla tych niezdrowych. Oto 5 najlepszych propozycji:

1. Świeże owoce

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że najzdrowszą przekąską są świeże owoce, które zawierają witaminy wzmacniające odporność organizmu dziecka (szczególnie witamina C), beta – karoten oraz składniki mineralne niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania. Są także najczęściej słodkie, a jednocześnie niezbyt kaloryczne, no może z wyjątkiem winogron i bananów.Uczeń  Zdrowe przekąski dla ucznia - 5 propozycjiDziecku do szkoły można je przygotować w formie sałatki owocowej, musu, sorbetu lub zwyczajnie – np. w całości lub umyte i pokrojone w słupki. Inną opcją jest przygotowanie jogurtu owocowego, czyli naturalnego jogurtu z „wkładką” z surowych, pokrojonych lub zmiksowanych owoców, jeśli trzeba – dosłodzonych miodem naturalnym. Przekąskę najlepiej zapakować w lekki plastikowy pojemnik wielokrotnego użytku, by nie był zbyt dużym obciążeniem plecaka.

2. Suszone owoce

Alternatywą dla świeżych owoców są owoce suszone, ale najlepsze będą te suszone samodzielnie na słońcu lub w piekarniku, czy specjalnych suszarkach. Kupione w sklepie zawierają bowiem substancje konserwujące, więc nie będą zdrowe.

3. Płatki zbożowe

„Pełnoziarniste płatki zbożowe” może marnie brzmią, ale za to są naprawdę bardzo pożywne, bo zawierają węglowodany. Jednocześnie ułatwiają trawienie ze względu na zawartość błonnika. Naturalnie najzdrowsze będą te wykonane w domu, ale można spróbować poszukać gotowych, zwracając szczególną uwagę na ilość zawartego w nich cukru lub innych substancji słodzących. Nie powinny także zawierać żadnych chemicznych wzmacniaczy smaku. Smaczne płatki zbożowe można łatwo przygotować w domu – można np. do zwykłych płatków owsianych dodać posiekanych orzechów, ziarna sezamowego, suszonych owoców i odrobiny miodu, by składniki nieco powiązać ze sobą. Wszystko zapiec w piekarniku, a potem tylko pokruszyć i … smacznie zjeść.

4. Ciasteczka, placuszki i muffinki z płatków owsianych

W płatkach owsianych znajdują się węglowodany złożone dostarczające organizmowi energii oraz witaminy z grupy B wspomagające pracę różnych układów: nerwowego, trawiennego i naczyniowego.Uczeń  Zdrowe przekąski dla ucznia - 5 propozycjiPoza tym jest w nich sporo żelaza i błonnika. Z powodu tych wartościowych składników warto jest wykorzystać je do przygotowania ciasteczek, placuszków, czy muffinek według bardzo prostych przepisów.

5. Budyń owocowy własnej roboty

Dzieci zwykle bardzo lubią budyń, więc warto to wykorzystać i przygotowywać tę przekąskę samodzielnie. Dzięki temu można kontrolować ilość cukru i innych dodatków. Przepis jest niezwykle prosty, a wykonanie zajmuje zaledwie kilka minut: małą ilość zimnego mleka trzeba wymieszać z 1 – 2 łyżkami mąki ziemniaczanej (jej ilość zależy od tego z jakiej ilości mleka budyń przygotowujemy oraz od upodobań dziecka jeśli chodzi o jego gęstość – im gęstszy ma być budyń, tym więcej mąki należy dodać) i wlać do gotującego się mleka cały czas mieszając i jeszcze przez chwilę gotując. Można dodać małą ilość cukru lub na wierzch schłodzonego budyniu wlać nieco miodu naturalnego. Budyń będzie jeszcze lepszy, jeśli będzie się go spożywać razem z owocami, np. plasterkami banana, truskawkami, jagodami, malinami itd.

Wszystko dobrze, tylko jak zmusić dziecko, by zjadło te pyszności?

Ano właśnie … Prawda jest taka, że dziecka nie da się zmusić do tego, by zjadło te pyszności, przynajmniej tego, które jest już nieco starsze. Co więc trzeba zrobić?

  • Od początku przyzwyczajać do tego typu jedzenia – jeżeli dziecko od najmłodszych lat będzie znało smak zdrowych potraw, łatwiej będzie przekonać je do podobnego jedzenia w przyszłości.
  • Samemu dawać przykład i prowadzić zdrowy tryb życia, w tym zdrowo się odżywiać – dziecko obserwuje i bierze przykład ze swego najbliższego otoczenia. Jeżeli będzie odczuwało dysonans między tym, co rodzic mówi, a tym co robi – od razu to zauważy i wykorzysta. Tok myślenia będzie taki: „Jeżeli rodzice jedzą chipsy, to znaczy, że ja też mogę. Gdyby były tak niezdrowe, jak mówią – sami by ich nie jedli”.
  • Nauczyć dziecko prawidłowo odbierać reklamy niezdrowej żywności pojawiające się w mediach i w sklepach.
  • Rozmawiać z dzieckiem, tłumaczyć dlaczego trzeba się zdrowo odżywiać – nawet małe dziecko jest w stanie wiele zrozumieć. Skomplikowane zagadnienia przedstawione w odpowiedni sposób, poparte działaniem i przykładem, dziecko szybko sobie przyswoi.Uczeń  Zdrowe przekąski dla ucznia - 5 propozycji
  • Warto zaangażować dziecko we wspólne przygotowywanie zdrowych posiłków – może to być świetna zabawa, a przy tym okazja do wspólnego spędzenia czasu.
  • Warto zaangażować szkołę i wymóc na jej władzach działania zmierzające do wprowadzania do sklepików szkolnych tylko i wyłącznie zdrowych przekąsek oraz prowadzenia w szkole „edukacji żywieniowej”. Można zaproponować włączenie do tego samorząd szkolny, nauczycieli oraz rodziców. To naprawdę może się udać, jeśli cała społeczność szkolna będzie w to zaangażowana!