Zgaga – domowe sposoby na pozbycie się zgagi

1
188

Zgaga jest dość często występującą przypadłością. Męczy szczególnie kobiety w ciąży, u których w związku z ciążą szaleją hormony, a powiększający się płód coraz bardziej uciska ściany żołądka i w efekcie powoduje nieprzyjemne objawy zgagi.

Jest parę sposobów na to, by je złagodzić, zminimalizować, a nawet zlikwidować.

Zasady żywienia ułatwiające walkę ze zgagą

Aby pozbyć się zgagi, lub jej zapobiec należy trzymać się następujących zaleceń żywieniowych:

  • spożywane posiłki powinny być mniej obfite ale częstsze, tak by nie dopuścić do przepełnienia żołądka (przepełniony żołądek może bowiem wypychać swoją zawartość do przełyku i powodować objawy zgagi) – np. zamiast trzech obfitych posiłków lepiej zjeść pięć, lub nawet sześć małychZdrowie  Zgaga - domowe sposoby na pozbycie się zgagi
  • każdy kęs posiłku (mały kęs! 🙂 ) należy bardzo dokładnie i długo przeżuwać, by ułatwić trawienie
  • przez minimum dwie godziny po jedzeniu lepiej nie kłaść się i nie schylać (odpoczywać można np. w pozycji siedzącej), by ułatwić pokarmowi dotarcie do żołądka i nie powodować cofania się jego treści
  • spać najlepiej w pozycji zapobiegającej cofaniu się treści żołądka do przełyku – głowa powinna być około 15 cm wyżej, niż położenie żołądka (kobiety stosują tu różne metody: podkładanie twardych podkładek pod nogi łóżka, poduszek ortopedycznych lub np. kilku ułożonych jedna na drugiej poduszek – ta ostatnia metoda jest najmniej skuteczna, bo poduszki w czasie snu zwyczajnie się przesuwają)
  • nie wolno objadać się przed snem – kolacja powinna być zjedzona nie później niż trzy godziny przed ułożeniem się do snu
  • należy całkowicie zrezygnować z potraw ciężkostrawnych, które zalegając w żołądku, powodują zwiększoną produkcję kwasów żołądkowych. Odpadają więc wszystkie potrawy tłuste, smażone (szczególnie w głębokim tłuszczu), ostro przyprawione. Wszelkie fast foody powinny także zniknąć z jadłospisu
  • wykluczyć trzeba także te potrawy i artykuły, które zawierają glutaminian sodu. Należą do nich wszystkie konserwy (zarówno mięsne jak i rybne), zupy i sosy w proszku (żadnych „gorących kubków! 🙂 ). Także w ciastach może znajdować się niekorzystny składnik w postaci proszku do pieczeniaZdrowie  Zgaga - domowe sposoby na pozbycie się zgagi
  • zrezygnować trzeba ze słodyczy, a szczególnie z czekolady, która ma w swoim składzie kofeinę i dużą ilość tłuszczów, które mogą wzmagać lub powodować objawy zgagi
  • węglowodanów nie powinno się łączyć w jednym posiłku z białkiem (trochę to wbrew polskim zwyczajom żywieniowym, bo np. pieczywo należałoby potraktować jako odrębne jedno danie, a mięso powinno się jeść z warzywami zamiast z ziemniakami, czy makaronem).

Napoje a zgaga

Okazuje się, że bardzo ważne jest również jakie napoje spożywa ciężarna kobieta. Niektóre z nich wzmagają bowiem objawy zgagi, inne mogą je łagodzić, lub całkowicie zneutralizować.

Jakich napojów nie pić?

  • nie powinno się pić napojów gazowanych, z tego powodu, że zawierają dwutlenek węgla mogący rozciągać ściany żołądka, a w efekcie powodować cofanie się treści żołądka do przełyku
  • najlepiej nie pić (lub chociaż ograniczyć picie) kawy, herbaty, czy coli, bo zawarta w nich kofeina podrażniająco działa na śluzówkę przełyku i rozluźnia jego zwieracz powodując wystąpienie objawów zgagiZdrowie  Zgaga - domowe sposoby na pozbycie się zgagi
  • podobnie działają soki z owoców cytrusowych oraz pomidorów, szczególnie te z kartonów (wszystkie soki z kartonów powodują nasilenie objawów zgagi!).

Zatem, jakie napoje stosować?

Różnym kobietom pomagają różne napoje. Najczęściej są to:

  • przegotowana, lub niegazowana woda z dodatkiem miodu i octu jabłkowego ( 1 szklanka wody, 1 łyżka miodu, 1 łyżka octu jabłkowego)
  • świeżo wyciskane soki z marchwi, buraków, ogórków (neutralizują kwasy żołądkowe)
  • ciepłe mleko o zawartości tłuszczu 0,5 – 1,5%